STORYTELLING

IN JE CONTENT MARKETING

STORYTELLING IN JE CONTENT MARKETING...

STORYTELLING IN JE CONTENT MARKETING

Inmiddels is het zo'n buzzwoord geworden dat het woord zelf flink aan betekenis heeft ingeboet. Maar als je het goed inzet en uitvoert, kan storytelling een krachtige tool in je strategie zijn om de resultaten op je marketinginspanningen, te verbeteren. Bovendien kan de zoektocht naar hoe je storytelling voor jouw merk of organisatie het beste kunt inzetten, je een hoop waardevolle inzichten opleveren.

WAARDEPROPOSITIE

Want wat is nou echt de waardepropositie van jouw product of dienst? Wat levert het je klanten op? Zo kun je als keukenfabrikant denken dat je mooie designkeukens verkoopt waar je maaltijden klaarmaakt. Maar is dat ook je werkelijke toegevoegde waarde? Gaat het je klant uiteindelijk niet gewoon om dat mooie etentje met die goede vrienden die hij in jouw designkeuken bereidt? Of de plek waar je samen met je gezin in de ochtend die heerlijk rommelige ontbijtrituelen uitvoert?

ANALYSEREN

Door die analyse te maken, kan je waardepropositie een stuk duidelijker worden. En die kun je gebruiken als kern van het verhaal van jouw merk of organisatie. Een verhaal dat, zeker in deze tijd, overigens wel oprecht en geloofwaardig moet zijn. Het gaat in storytelling niet om het lukraak verzinnen van iets. Maar da's ook niet nodig, want vaak is je verhaal al in ruwe vorm aanwezig en hoef je alleen nog wat steen weg te bikken om het tevoorschijn te toveren.

STORYTELLING VARIABELEN

Bij het toepassen van storytelling maak je gebruik van een aantal variabelen, waaronder metaforen. Je doelgroep moet zich in jouw verhaal herkennen en hen verder helpen doordat het hen inzichten biedt. Emoties zijn een andere belangrijke variabele. Zo zal een goede copywriter bij het schrijven van je verhaal, gebruik maken van de techniek 'Show, don't tell'. Hierbij laat je je doelgroep het verhaal zelf ervaren i.p.v. dat je het beschrijft. Een voorbeeld is "Ze kreeg een brok in haar keel" t.o.v. "Ze was ontroert".

Storytelling

SLOGAN/PAY OFF

Als je slogan sterk is, dan vertelt deze exact de waardepropositie van jouw merk en biedt deze je doelgroep inzichten.
Ook wekt je pay off een mooie emotie bij je doelgroep op, zoals surfmerk O'Neill vroeger deed met de tekst 'It's Always Summer On the Inside " op de labels van hun surfkleding. Je slogan kan dus een goed startpunt zijn bij het schrijven van het verhaal van jouw merk of organisatie.

CONTENT MARKETING

Storytelling speelt ook een rol binnen, alweer zo'n buzzwoord, content marketing. Bij low involvement producten waarbij je doelgroep weinig vergelijkingsonderzoek doet, kun je storytelling goed inzetten om een pakkend verhaal rondom jouw merk te vertellen. Een verhaal wat je doelgroep prikkelt en interesseert, waardoor je alsnog jezelf in de kijker speelt. Een bekend voorbeeld hiervan is 'Imaginate' van Red Bull.

"Het kortste maar krachtigste verhaal wat je kunt
vertellen, is je slogan."

STORYTELLING & CAMPAGNES

Een authentiek verhaal met een duidelijke boodschap, kan een flinke bijdrage leveren aan het succes van je campagnes. Zo kan je storytelling in een campagne gebruiken om je merkbekendheid te vergroten of de merkbeleving te versterken. Denk bijv. aan Nike met de 'Just Do It'-campagne, wat een goed voorbeeld is van een campagne waarbij het creatieproces is gestart met denken vanuit de pay off.

INTERNE COMMUNICATIE

Ondanks de hype, is storytelling een interessante techniek om te gebruiken. Wel is het belangrijk ervoor te zorgen dat het verhaal van jouw merk of organisatie binnen je bedrijf echt gaat leven. Elke afdeling, met name die direct contact met klanten hebben, moet doordrongen zijn van het verhaal en de boodschap. Een goede uitgevoerde interne communicatie is dan ook van groot belang voor het succes van je inspanningen op het gebied van storytelling.

Wat zijn jouw ervaringen met storytelling als tool? 

03 februari 2015  |  Jacco van den Berg   |   Creatief Strateeg - Bureau Berg

 
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
SCHRIJF JE DAN IN VOOR NEWS NIBBITS:

News Nibbits is een onregelmatig verschijnende, digitale nieuwsbrief. Uiteraard verkopen wij je e-mailadres niet door.

RELEVANTE ARTIKELEN
EEN SUCCESVOLLE E-MAIL CAMPAGNE IN 10 STAPPEN...
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

EEN SUCCESVOLLE E-MAIL CAMPAGNE IN 10 STAPPEN...

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg
CONTENT MARKETING OP JE WEBSITE?
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

CONTENT MARKETING OP JE WEBSITE?

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg
CONTENTMARKETING: 92% VAN DE MARKETEERS WEET NIET HOE!
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

CONTENTMARKETING: 92% VAN DE MARKETEERS WEET NIET HOE!

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg
PLAATS REACTIE
Internetbureau Amsterdam

Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.

Close Overlay
Ontvang maandelijks gratis tips en verbeter zo je website!

In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.

BUREAU BERG


Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS

E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097

KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01

Vrijblijvende afspraak maken

Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.

Bedankt voor je bericht.