EEN SUCCESVOLLE NON-PROFIT WEBSITE LATEN MAKEN?

EEN NIEUWE WEBSITE VOOR JE VERENIGING OF STICHTING

EEN SUCCESVOLLE WEBSITE VOOR JE NON-PROFITORGANISATIE?

HOE MAAK JE EEN SUCCESVOLLE NON-PROFIT WEBSITE?

Laatst vroeg iemand aan mij hoe je een goede website voor een non-profitorganisatie opzet en waar je dan allemaal rekening mee moet houden. "Mooie vraag!", zei ik. Bureau Berg heeft niet voor niets ruim twintig jaar ervaring in huis en bovendien hanteren we als slogan "People Love Better Brands". We kunnen daarom vast wel iets zinnigs zeggen over een website voor een non-profitorganisatie. Aan de slag dus!

Bij non-profitorganisaties denk ik voornamelijk aan verenigingen en stichtingen zoals goede doelen en ANBI/Ngo’s. Elk van die non-profitorganisaties heeft hun eigen doelstellingen en doelgroepen. Daarmee zijn die doelstellingen en doelgroepen onderling in meer of mindere mate verschillend. Zo behartig je als vereniging de belangen van je leden, terwijl je als stichting meestal een algemeen doel of nut nastreeft. Verschillen tussen non-profitorganisaties zijn dus zeker aanwezig en daar moet je bij het opzetten van je nieuwe website dan ook rekening mee houden. Sterker nog, die verschillen kun je juist benadrukken om jouw non-profitorganisatie te onderscheiden van andere verenigingen en stichtingen!

Nu zou dit wel een heel erg lang artikel worden als ik alle sectoren en missies van non-profitorganisaties zou bespreken en dat is ook niet nodig. Er zijn nu eenmaal ook veel overeenkomsten, want op strategisch niveau maakt het niet heel erg veel uit of je doelgroep een lid van je vereniging is of een donateur van je goede doel.

Hieronder heb ik dan ook een stappenplan voor je opgezet dat voor de meeste verenigingen, goede doelen en ANBI/Ngo’s zal gelden. Ook heb ik het stappenplan voorzien van enkele praktische tips.

 

1. JE ONLINE DOELSTELLINGEN VASTSTELLEN

Hoe zien de online doelstellingen van jouw vereniging, goed doel of ANBI/NGO eruit?

Denk er bijv. aan dat je wilt dat je nieuwe website ondersteunt dat:

  1. je huidige leden, vrijwilligers en donateurs worden behouden

  2. nieuwe leden, vrijwilligers en donateurs worden geworven

  3. fondsen worden geworven

Ongetwijfeld heb je die doelstellingen voor jouw organisatie al lang geformuleerd. Zo niet, aan de bak! ;) 

En kun je jouw doelstellingen kwantificeren? Wat zijn je doelstellingen voor dit jaar? En voor volgend jaar?

2. KEY PERFORMANCE INDICATORS (KPI'S) VASTSTELLEN

Om het succes van je nieuwe website te kunnen meten en deze te kunnen optimaliseren, is het aan te bevelen om 'Key Performance Indicators' oftewel KPI's vast te stellen. Dit zijn variabelen om de prestaties van je website te analyseren.

Een aantal voorbeelden van KPI’s die je voor je non-profit website kan inzetten:

  • Aantal bezoekers dat door organisch zoeken op jouw keywords, je website bezoeken (bijv. in Google)

  • Aantal bezoekers dat rechtstreeks je URL intypt (goed voor check op je branding)

  • Conversie het van aantal bezoekers naar ingezonden formulieren (hoeveel procent van het totale aantal bezoekers vult bijv. je ‘Ja, ik word lid’-formulier in?)

  • Conversie van het aantal bezoekers naar je webapplicaties (hoeveel procent van het totale aantal bezoekers gebruikt bijv. je online donatie app?)

  • Click throughs vanuit je nieuwsbrieven die je verstuurt (hoeveel procent van het totale aantal abonnees op je nieuwsbrief klikt daarvan uit door naar het artikel op je website?)

  • Aantal backlinks (Neemt het aantal links van andere websites naar die van jou toe? En zijn deze kwalitatief van waarde?)

  • Social media traffic (hoeveel procent van het totaalaantal bezoekers komt op je website vanuit social media?)
 

3. CONTENTSTRATEGIE NON-PROFIT WEBSITE

Nu wordt het tijd om je doelstellingen en KPI's te vertalen naar een contentstrategie voor je nieuwe non-profit website. In een contentstrategie bepaal je welke content voor welke (sub)doelgroep belangrijk is en zo waarde toevoegt.
Je start met het in kaart brengen hiervan en puzzelt net zo lang door totdat je precies weet welke content voor welke subdoelgroep geschikt is. Houdt daarbij ook rekening met de fase waarin zij zich bevinden. Zo zullen huidige donateurs van je goede doel anders benaderd willen worden dan potentiele donateurs. Daar laat je je content op aansluiten waardoor je je potentiele donateurs steeds iets verder de 'buying ladder' op stuurt.

E-mail nieuwsbrief opzetten
Ook kun je denken aan het opzetten van een nieuwsbrief met als doel om huidige leden te behouden en nieuwe leden voor je vereniging te werven.
Een nieuwsbrief blijkt nog steeds een van de beste manieren om contact op - en uit te bouwen. Zo is een van de conclusies uit het Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 dat “85% van de Nederlanders zich inschrijft voor nieuwe nieuwsbrieven”.

Voor beide subdoelgroepen breng je daarvoor in kaart met welke content jij hen optimaal kunt voorzien in je nieuwsbrief. Potentiele leden kunnen zich straks opgeven via je website, waarbij de e-mailadressen in bijv. Mailchimp worden opgeslagen.
Van de huidige leden, beschik je vermoedelijk al over e-mailadressen, die je dan in Mailchimp importeert.

Dat kun je in Mailchimp overigens prima in één lijst doen, zolang je er maar voor zorgt dat er één kolom is die de bron van het betreffende e-mailadres aangeeft. Zo kun je als bron voor abonnees die via de website binnenkomen, eenvoudig 'website' als bron meegegeven en je huidige leden bijv. met 'huidige-leden-import'. Op die manier kun je later altijd een aparte mailing versturen naar bijv. alleen je potentiele leden.

Zorg er ook voor dat beide subdoelgroepen elk een nieuwsbrief ontvangen die deels hetzelfde is voor beide subdoelgroepen en deels op maat per subdoelgroep. Mocht je meer willen weten over het opzetten van een Mailchimp-campagne, lees dan het artikel “Hoe zet je een e-mailcampagne op?”

Navigatiestructuur

Doordat je nu goed voor ogen hebt welke en hoe content op je website kan helpen om de gestelde doelstellingen te behalen, kun je dat vervolgens vertalen naar een navigatiestructuur. Bij middelgrote en grote websites is het vaak handig om daarbij gebruik te maken van Post-It’s die je op een whiteboard plakt. Zo kun je snel en makkelijk brainstormen en zien of je al je doelgroepen en doelstellingen inderdaad kunt behalen en de structuur tijdens je brainstormsessie aanpassen.

4. WEBDESIGN: MAATWERK, SEMI-MAATWERK OF WP?

De volgende stap is te bepalen of het webdesign voor je nieuwe website, maatwerk of semi-maatwerk nodig heeft om je doelen te bereiken of dat een eenvoudig WordPress theme afdoende is.
Het verschil tussen een maatwerk -, semi-maatwerk – of een WordPress website, kun je zien als de keuze die je hebt bij het aanschaffen van een pak.

MAATWERK WEBSITE

Ga je voor maatwerk, dan kun je precies bepalen hoe jouw non-profit website eruit komt te zien en ontwerpt de artdirector de website vanaf een blank scherm. Ook de functionaliteit die je nodig hebt, kun je precies op maat laten maken. Dit omdat je niet gebonden bent aan een template of theme dat nu eenmaal het kader vastlegt waarbinnen jouw non-profit website vorm moet krijgen. 

Mocht je daar nog niet over beschikken, dan is het handig om ook een template te laten ontwerpen voor je Mailchimp nieuwsbrieven zodat je meteen aan de slag kunt met e-mailcampagnes. 

Denk daarnaast ook aan het ontwerpen van ‘social media headers’ die je op alle social mediakanalen kunt plaatsen die je inzet. Bijvoorbeeld aan een fraaie header pic voor je Facebook page en voor Instagram, die helemaal in lijn zijn met de look & feel van je website en de uitstraling van je vereniging of stichting. 

Ook de keuze welk content management system (CMS) je wilt gebruiken t.b.v. het onderhoud aan je website, is belangrijk. Als internetbureau kiezen wijzelf vaak voor Silverstripe, een Open Source CMS wat prettig werkt en waarbij je als content manager vooral veel mogelijkheden krijgt bij het opmaken van de pagina’s op je website. Zo ontstaat er nooit een saaie website waarbij alle pagina’s er min of meer hetzelfde uitzien. Over Silverstripe kun je overigens meer lezen in het artikel ‘Gebruiksvriendelijk Content Management?'

Het resultaat van de website, Mailchimp-template en social media headers, is dan ook een prachtig pak, in die heerlijke stof die je zélf hebt uitgekozen en met precies de knoopgaatjes zoals je die voor ogen had. En natuurlijk in een pasvorm die perfect aansluit op je lichaam. En inderdaad, dat zit wel héél erg prettig en zo kun je weer een lange tijd vooruit.

Maar aan een maatwerk website hangt dan ook een prijskaartje. Bij Bureau Berg start een maatwerk website bij ongeveer  € 6.500,- (ex btw). Het exacte bedrag is sterk afhankelijk van de functionaliteit die nodig is om de doelstellingen te bereiken die je met je non-profit website voor ogen hebt. 

Uiteraard doen we je daar graag een voorstel voor, zoveel mogelijk tegen een vaste projectprijs zodat je van tevoren precies weet wat het gaat kosten. Neem daarvoor vrijblijvend contact op.

SEMI-MAATWERK WEBSITE

Omdat niet elke non-profitorganisatie over een dergelijk budget beschikt, kun je ook kiezen voor semi-maatwerk. Dat kan overigens ook een goede keuze zijn voor je non-profit campagne of een uitgebreide landingspage.

Bij semi-maatwerk kies je uit een aantal templates die we ontwikkeld hebben en die, net als bij een maatwerk website, ook draaien op Silverstripe.
Hierbij ligt de vormgeving al grotendeels vast, waardoor je kosten bespaart omdat de artdirector alleen nog een enkele elementen hoeft te ontwerpen om het design te laten aansluiten op jouw huisstijl. De artdirector begint dan dus niet met een blanco scherm. Ook kunnen we functionaliteit toevoegen of aanpassen, mocht dat beter bij jouw doelstellingen en doelgroepen passen.
Het resultaat is, net als bij maatwerk, een prachtig pak maar je hebt wat minder keuze voor de stof en bepaalde details, zoals knoopgaatjes.

Evengoed een uitstekende manier om voor een redelijk budget toch een professionele en goed passende non-profit website voor je vereniging of stichting te realiseren. Ook hier ter info: Bij Bureau Berg kost een semi-maatwerk website ongeveer tussen de € 3.500,- en € 6.500,- (ex btw). Ook hier weer sterk afhankelijk van de functionaliteit die je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken.

WORDPRESS WEBSITE

Aan de andere kant van het spectrum staat WordPress, oftewel WP, wat je kunt zien als confectie (in de 'koop-een-pak-metafoor')
Wat betreft het design, ben je hierbij sterk afhankelijk van het theme dat je selecteert. Er zijn eigenlijk weinig tot geen mogelijkheden om dat wezenlijk aan te passen. Behalve de afbeeldingen dan en de kleurstellingen.

Functionaliteit kun je vaak wel toevoegen, met name door het aanschaffen en installeren van diverse plug-ins. Denk bijv. aan het toevoegen van een ‘sign up’ veld waar bezoekers zich kunnen opgeven voor je Mailchimp-nieuwsbrief.
Nadeel van het toevoegen van functionaliteit d.m.v. plugins, is dat je je vaak een ongeluk zoekt waar je nou ook al weer welk deel van de content kunt aanpassen. Was dat in de pagina’s? Of in de instellingen van het theme zelf? Of in een plugin? En zo ja, in welke plugin dan??
Erg gebruiksvriendelijk is het niet maar daarentegen is een Wordpress website vaak wel tegen een relatief gering budget te realiseren.
Als je het juiste theme kiest, krijg je zo een pak wat redelijk zit en je vrijwel direct mee kunt nemen, tegen een lage prijs. Echt goed aansluiten op de huisstijl van je vereniging of stichting, doet het meestal niet echt. Bovendien worden de goede theme’s vaak verkocht en zie je vaak snel dat het een confectiepak is. Maar toch, het is een prima oplossing wanneer je budget niet toereikend is om te kunnen kiezen voor maatwerk of semi-maatwerk webdesign.

KIES ALTIJD VOOR EEN RESPONSIVE WEBSITE

Voor welke uitvoering van je website je ook kiest, maatwerk, semi-maatwerk of WordPress, je zult tegenwoordig vooral rekening moeten houden met hoe jouw site eruit ziet op smartphones en tablets, dat lijkt mij duidelijk. Toch behoefte aan wat onderbouwing van deze noodzaak? Je treft die in zo’n beetje elk onderzoek aan dat over het gebruik van mobile in Nederland gaat, aan. Zie bijv. het Ruigrok NetPanel ‘What’s Happening Online’ onderzoek uit 2016.
 
Zorg er dan ook voor dat je website responsive wordt opgezet. Daardoor wordt je nieuwe website goed bruikbaar op allerlei soorten apparaten zoals smartphones, tablets en desktopcomputers maar ook grote op beeldschermen voor bijv. presentaties.

 

5. CONTENT MARKETING - CONTENTSTRATEGIE

Bij het bedenken en produceren van content, kruip je in de huid van je subdoelgroepen en gebruik je de contentstrategie die je eerder hebt gedefinieerd, om inhoud te geven aan je content.

Hieronder geef ik een aantal praktische tips hoe je je content marketing per subdoelgroep zou kunnen invullen:

CONTENTSTRATEGIE: JE HUIDIGE LEDEN BEHOUDEN

Met huidige leden, vrijwilligers en donateurs heb je al een band opgebouwd. De kunst zit ‘m er dan ook in om goed te blijven communiceren met deze subdoelgroep en ze blijven te enthousiasmeren, zodat ze ook daadwerkelijk blijven. Maar wat vertel je dan om dat te bereiken?
Nou, zo kun je hen laten zien en vertellen wat jouw non-profitorganisatie het afgelopen jaar heeft bereikt. Welke veranderingen heb je voor elkaar gekregen? Hoe heb je de ‘cause’ waar jouw goede doel voor vecht, kracht kunnen bijzetten? Welke doelstellingen heeft jouw vereniging de afgelopen tijd bereikt? En hoe hebben jouw leden, vrijwilligers en donateurs daar hun steentje aan bijgedragen?

Daarop aansluitend, kun je duidelijk maken dat je er nog niet bent. De strijd is nog niet gestreden en daarvoor is de hulp nodig van precies diezelfde leden, vrijwilligers en donateurs. Handen uit de mouwen dus en aan de slag!

Dat zou de kern van je verhaal kunnen zijn. Storytelling is daar overigens een mooie techniek voor.

Maar welke middelen kun je hiervoor het beste inzetten zodat jouw verhaal zo krachtig mogelijk op je website en social media overkomt?

Video animatie
Denk bijv. aan het inzetten van een video animatie. Hieronder zie je een voorbeeldje van een eenvoudige, maar doeltreffende video animatie ter promotie van onze eigen diensten. Het lijkt op het eerste gezicht alleen gericht op potentiele klanten, maar het werkt ook goed om bij bestaande klanten duidelijk te maken waar we waarde kunnen toevoegen. 
Uiteraard kun je je verhaal ook prima vertellen d.m.v. tekst en foto’s, maar in een video animatie kun je veel sterker de emoties overbrengen die bij jouw non-profitorganisatie een belangrijke rol spelen. En indien je je video op Youtube of Vine plaatst, kun je deze vervolgens op je website embedden en inzetten op social media, zoals je Facebook page. Zo beschik je meteen over aanvullende mediakanalen waarop je je boodschap communiceert. Op deze website kun je enkele voorbeelden bekijken van video animaties die we gemaakt hebben. 

E-mailing/nieuwsbrief
Om je video animatie te promoten en je boodschap te communiceren, kun je uitstekend een e-mail nieuwsbrief inzetten. In het begin van dit artikel heb ik al over het opzetten van een e-mail nieuwsbrief in Mailchimp geschreven.

Web apps
En heb je al eens gedacht aan het inzetten van web apps? Daarmee zou je functionaliteit aan je website kunnen toevoegen die jouw lid, vrijwilliger of donateur verder helpt. Denk bijv. aan een web app waarmee donateurs kunnen uitrekenen wat hun belastingvoordeel is bij een eenmalige of periodieke donatie. Of een webapplicatie waarmee je de evenementen van jouw vereniging communiceert en die gekoppeld zijn aan een krachtige backoffice applicatie zodat je de inschrijvingen goed kunt beheren.

CONTENTSTRATEGIE: NIEUWE LEDEN WERVEN

Hiervoor kun je herhalen wat je voor je huidige leden, vrijwilligers en donateurs al hebt gedaan. Het verschil zit ‘m vooral in de details want deze subdoelgroep heeft nét een wat ander blik naar jouw non-profitorganisatie omdat ze nog geen relatie met je hebben opgebouwd.
Misschien zijn ze zich aan het oriënteren welk goed doel het best bij hen past en overwegen ze om te helpen als vrijwilliger of donateur. Of denken ze erover om lid te worden van jouw vereniging nadat ze de websites van een aantal vergelijkbare verenigingen hebben bekeken.
Zoals je ziet, kan deze subdoelgroep zich dus in verschillende fases bevinden. In feite werkt dat net als zoals bij een commerciële website. Eerst probeer je je doelgroep te interesseren voor de doelstellingen van jouw non-profitorganisatie. Vervolgens maak je duidelijk waarom jouw vereniging of stichting het beste aansluit en tot slot probeer je hen over te halen om een actie uit te voeren, zoals een formulier invullen om lid, vrijwilliger of donateur te worden.

Het verschil zit ‘m dus in de details van je verhaal. Laat als vereniging deze subdoelgroep bijv. zien wie je leden zijn zodat potentiele leden zich hiermee kunnen identificeren. En communiceer wat je allemaal voor je leden doet. Hoe uit zich die gemeenschappelijke passie? Met een heldere contentstrategie behaal je zo een goed resultaat uit de content marketing op je website. 

Voor deze subdoelgroep kun je overigens dezelfde middelen inzetten. En wanneer je daar al rekening mee houdt tijdens de creatie van bijv. je video animatie en het opzetten van je email nieuwsbrief, kun je dat tegen relatief geringe meerkosten op maat maken voor al je subdoelgroepen.
In de praktijk zal je namelijk zien dat de hoofdlijn van je verhaal voor beide subdoelgroepen hetzelfde is. Maar met een variant op je video animatie en door je nieuwsbrief te segmenteren waarbij je die deels voorziet van content die aansluit op de fase waarin je subdoelgroepen zich bevinden, wordt je resultaat een stuk beter. Oftewel, zo relevant mogelijk proberen te zijn.

Geinteresseerd in een voorbeeld van een non-profit website die Bureau Berg ontwikkeld heeft?

Bekijk dan onze case van de website van de European Association of Zoos and Aquariums (EAZA). 

LAAT JE REACTIE ACHTER!

Ik ben benieuwd of je iets gehad hebt aan dit artikel over hoe je een non-profit website kunt opzetten en deze een succesvolle bijdrage kunt laten leveren aan de doelstellingen van jouw vereniging of stichting.

Laat je reactie hieronder achter en deel dit artikel op social media!

Mocht je trouwens willen dat ik een artikel schrijf over de huidige stand van zaken rondom online doneren, laat je dan ook dan even een berichtje achter?

Laatst aangepast: 15 april 2017  |  Jacco van den Berg   |  Creatief Strateeg - Bureau Berg

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

SCHRIJF JE DAN IN VOOR NEWS NIBBITS:

News Nibbits is een onregelmatig verschijnende, digitale nieuwsbrief. Uiteraard verkopen wij je e-mailadres niet door.

RELEVANTE ARTIKELEN

STORYTELLING IN JE CONTENT MARKETING?
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

STORYTELLING IN JE CONTENT MARKETING?

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg
CONTENT MANAGEMENT SYSTEM VOOR JE WEBSITE?
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

CONTENT MANAGEMENT SYSTEM VOOR JE WEBSITE?

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg
EEN SUCCESVOLLE E-MAIL CAMPAGNE IN 10 STAPPEN
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

EEN SUCCESVOLLE E-MAIL CAMPAGNE IN 10 STAPPEN

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg
CONTENT MARKETING OP JE WEBSITE?
Webdesign,Web Apps, Video Animaties

CONTENT MARKETING OP JE WEBSITE?

LEES VERDER
Interactief bureau Amsterdam | Bureau Berg

PLAATS REACTIE

Internetbureau Amsterdam

Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.

Close Overlay

Abonneren op News Nibbits

News Nibbits is een korte nieuwsbrief die je op de hoogte stelt zodra nieuwe artikelen of ander nieuws op deze website is gepubliceerd. Je e-mailadres wordt nooit verkocht of verhuurd aan derden en wordt alleen gebruikt om je op de hoogte te houden van de Bureau Berg News Nibbits. Bij elke News Nibbits die je ontvangt, kun je je eenvoudig uitschrijven door de unsubscribe link te gebruiken onderaan de mail.

BUREAU BERG


Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS

E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097

KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01

Vrijblijvende afspraak maken

Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.

Bedankt voor je bericht.